Over het NCP
In Nederland voert het CAK de taken uit voor het Nationale Contactpunt grensoverschrijdende zorg (NCP).
Wat doen wij?
Wij geven algemene informatie over wat u moet doen om een vergoeding te krijgen voor een medische behandeling in een ander EU-land. Die informatie staat op deze website. U vindt hier ook een lijst van alle andere Nationale Contactpunten. Dat is handig als u meer wilt weten over zorg in het land van uw keuze.
Alleen algemene informatie
Deze website is alleen nuttig voor u als u een medische behandeling wilt in een ander EU-land. Wij geven op deze website alleen algemene informatie. Want wij mogen bijvoorbeeld niet beoordelen of u recht heeft op die medische behandeling.
Komt u uit een ander EU-land en wilt u naar Nederland komen voor een medische behandeling?
Dan leest u op deze website wat u moet doen om een vergoeding te krijgen. Ook kunt u bijvoorbeeld zien hoe de zorg in Nederland is georganiseerd en wat uw rechten zijn als patiënt. Of bijvoorbeeld wat u moet doen als u niet tevreden bent over de zorg.
Wij kunnen geen informatie geven over de mogelijkheden van zorgverzekering in Nederland. Ook mogen wij niet beoordelen of u recht heeft op een medische behandeling in Nederland.
Vragen?
Heeft u een algemene vraag over grensoverschrijdende zorg binnen de Europese Unie? Of is de informatie op deze website niet duidelijk voor u? Stuur ons dan een e-mail via het contactformulier.
Wat is het NCP?
De Europese Unie wil dat het voor patiënten makkelijker wordt om in een ander EU-land een medische behandeling te krijgen. Daarom hebben de landen van de Europese Unie daarover een afspraak gemaakt. Zo’n afspraak heet ook wel een richtlijn.
Hier is dat de 'Europese Richtlijn betreffende de toepassing van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg' (Richtlijn 2011/24/EU). Deze richtlijn bepaalt dat alle EU-landen Nationale Contactpunten hebben die patiënten informatie geven over wat ze moeten doen als ze voor een medische behandeling naar een ander EU-land gaan.