Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u een aantal veel voorkomende vragen die te maken hebben met behandeling in Nederland of in een ander EU-land.
Met een EHIC heeft u alleen recht op medisch noodzakelijke zorg. Die zorg moet ook in het Nederlandse (wettelijke verzekerde) basispakket zitten. U moet de EHIC aan de arts of in het ziekenhuis laten zien. Die declareert de kosten bij zorgverzekeraar Zilveren Kruis.
Geplande behandeling in Nederland?
Wilt u naar Nederland komen voor een behandeling? Dan heeft u misschien eerst toestemming nodig van uw eigen verzekeringsinstelling. Deze verzekeringsinstelling moet u daarover meer kunnen vertellen.
Meer weten?
Wilt u meer weten over de zorg in Nederland? Neem dan contact op met zorgverzekeraar Zilveren Kruis, telefoon: +31 (0) 33 445 68 70, e-mail: [email protected].
Als u de rekening zelf heeft betaald, kunt u die voor vergoeding indienen bij uw eigen verzekeringsinstelling. Die bepaalt de hoogte van de vergoeding waar u recht op hebt.
Rekening sturen naar Zilveren Kruis
U mag de rekening ook sturen naar zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Deze zorgverzekeraar zorgt er dan voor dat u alsnog een vergoeding krijgt. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis vergoedt echter geen kosten voor behandelingen die niet in het Nederlandse pakket zitten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met zorgverzekeraar Zilveren Kruis, telefoon: +31 (0)33 445 68 70 of e-mail: [email protected].
Volgens de Europese regels valt de zorg wegens zwangerschap en geboorte onder de dekking van de EHIC. Maar dat is niet zo als de bevalling de reden is van uw reis naar Nederland.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met zorgverzekeraar Zilveren Kruis, telefoon: +31 (0) 33 445 68 70, e-mail: [email protected].
Gebruik uw EHIC
Met uw EHIC heeft u recht op alles wat onder de Nederlandse wettelijke ziekteverzekering valt. Misschien heeft u eerst een verwijsbrief van een andere arts nodig. Volgens de Europese Verordening 883/2004 geldt de EHIC alleen als de zorg noodzakelijk is. Dat is ook zo bij zorg in verband met een chronische of bestaande ziekte.
Zorgverzekeraar Zilveren Kruis geeft buitenlanders die tijdelijk in Nederland zijn informatie over hun rechten. U kunt zorgverzekeraar Zilveren Kruis bellen op: +31 (0)33 445 68 70 of een e-mail sturen: [email protected].
Richtlijn voor grensoverschrijdende zorg in de Europese Unie – Richtlijn 201//24/EU
Volgens deze richtlijn kan uw eigen verzekeringsinstelling ook zorgkosten in Nederland vergoeden. Maar dan moet u wel eerst het bedrag zelf betalen. Na thuiskomst stuurt u de rekening naar uw eigen verzekeringsinstelling. Die zal bepalen of u een vergoeding krijgt.
De vergoeding zal dan maximaal het bedrag zijn dat zulke zorg had gekost als u in uw eigen land was behandeld. Zijn de kosten hoger, dan betaalt u het verschil meestal zelf.
Apotheken moeten recepten uit andere EU-landen accepteren als die recepten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Deze voorwaarden staan op pagina ‘Meer over behandeling in een ander EU-land’ onder het kopje ‘Recepten uit een ander EU-land’.
Voldoet het recept niet aan deze voorwaarden? Vraag dan uw arts om een nieuw recept met de goede gegevens.
Voldoet uw recept wel aan de voorwaarden en gaat het om een Nederlandse apotheek? Vertel de medewerker over de informatie op onze website over recepten uit andere EU-lidstaten. Deze informatie staat op de pagina ‘Informatie voor zorgaanbieders, onder het kopje ‘Recepten uit een ander EU-land’).
Weigert de Nederlandse apotheek dan nog steeds om uw recept te accepteren? Dan kunt u een klacht indienen bij het Landelijk Meldpunt Zorg.
Op de pagina 'Hoe is de zorg in Nederland geregeld?' kunt u daarover meer informatie vinden.
U vindt de tarieven op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). U kunt ook een e-mail sturen naar: [email protected].
Vraag informatie aan het Nationaal Contactpunt voor grensoverschrijdende zorg van het land waar u behandeld wilt worden. Een lijst van de Nationale Contactpunten staat op de pagina 'Andere Nationale Contactpunten'.
Informatie hierover kunt u vinden op de pagina 'Meer over behandeling in een ander EU-land'.
Dat mag. Maar dit hangt wel af van verschillende factoren, zoals de voorwaarden in uw polis.
Bent u het niet eens met de weigering? Vraag aan uw zorgverzekeraar om uw verzoek nog een keer te beoordelen. Als u het niet eens bent met het antwoord van de zorgverzekeraar, dan kunt u terecht bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). De SKGZ is ook bereikbaar op telefoonnummer 088-9006900 en via e-mail op [email protected]. U kunt ook schrijven: Postbus 291, 3700 AG Zeist.
Nee, dat is niet mogelijk. Wij mogen ons namelijk niet bemoeien met klachten over medische behandelingen die in andere EU-landen zijn gegeven.
Neem daarom contact op met het NCP van het land waar het om gaat. Dat NCP kan u vertellen wat u moet doen als u een probleem heeft met uw arts of het ziekenhuis. Een lijst van de Nationale Contactpunten staat op de pagina'Andere Nationale Contactpunten'.
Nee, zulke informatie hebben wij niet. Het NCP beoordeelt de kwaliteit van deze zorg namelijk niet zelf. Dat doet de overheid van het land waar u behandeld wilt worden.
Neem daarom contact op met het Nationaal Contactpunt voor grensoverschrijdende zorg van het land waar het om gaat. Een lijst van de Nationale Contactpunten staat op de pagina 'Andere Nationale Contactpunten'.
Eigenlijk bent u er zelf verantwoordelijk voor om uit te zoeken of de zorg waarvoor u kiest, van goede kwaliteit is. Uw zorgverzekeraar kan daarnaast natuurlijk ook als voorwaarde voor vergoeding eisen dat de zorg aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Maar dat is iets tussen de verzekeraar en de verzekerde. Het NCP heeft daar geen bemoeienis mee.
Dat kunt u niet bij het NCP aanvragen, maar bij het CAK. Kijk hiervoor op de website van het CAK, pagina 'Document S1/formulier 121 aanvragen'.
Dat kunt u niet bij het NCP aanvragen, maar bij uw eigen ziektekostenverzekeraar of ziekenfonds.
Dat kunt u niet bij het NCP aanvragen, maar bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Kijk hiervoor op de website van de SVB.
Zulke vragen kunnen wij niet beantwoorden. Het NCP geeft namelijk alleen algemene informatie over geplande zorg binnen de EU.
Misschien bent u geregistreerd als 'verdragsgerechtigde’ bij het CAK. Als dat zo is, neem dan contact op met het CAK.