Informatie voor zorgaanbieders
Op deze pagina vindt u informatie over waar u aan moet denken als u een patiënt uit een ander EU-land behandelt op grond van Richtlijn 2011/24/EU.
Regelgeving over grensoverschrijdende zorg
Volgens Europese regelgeving kunnen burgers van EU-landen een medische behandeling ondergaan in een ander EU-land. Dit staat in Richtlijn 2011/24/EU en in Europese Verordening 883/2004. Meer informatie hierover vindt u op de pagina 'Europese regelgeving'.
Waar moet u op letten?
Bij de behandeling van een patiënt uit een ander EU-land heeft u te maken met andere zaken dan bij Nederlands verzekerden. Een aantal zaken die daarbij voor u belangrijk zijn hebben wij hier op een rijtje gezet.
- U heeft vastgesteld dat uw patiënt naar Nederland is gekomen met het doel bij u een behandeling te ondergaan.
- Het gaat niet om een behandeling volgens de Europese Verordening. Dan geeft de patiënt u namelijk een S2/E112-formulier. Daarmee geeft zijn ziektekostenverzekeraar hem toestemming voor die behandeling. Controleer of dit formulier ook specifiek voor die zorg of voor u als zorgaanbieder is afgegeven. Kijk ook na of het formulier geldig is voor de periode dat u de zorg verleent.
- Gaat het om een patiënt die al tijdelijk in Nederland verblijft (bijvoorbeeld vanwege vakantie of studie) en zich laat behandelen wegens een medische noodzaak, dan gelden de procedures op grond van de EHIC. Neem voor meer informatie contact op met Zilveren Kruis, telefoon: + 31 (0) 33 445 68 70, e-mail: [email protected]
- U laat de patiënt weten dat hij de kosten voor de behandeling eerst zelf moet betalen. Deze kosten moeten gelijk zijn aan de kosten die u aan een Nederlandse patiënt in dezelfde situatie voor de behandeling in rekening zou brengen.
- De patiënt heeft u geïnformeerd over zijn medische geschiedenis en u heeft eventueel de benodigde kopieën gekregen van zijn medische dossier(s).
- U heeft alle uitgevoerde medische handelingen, diagnoses en onderzoeksresultaten in het medische dossier opgenomen.
- Als u medicijnen of hulpmiddelen voorschrijft, moet u er ook rekening mee houden dat de patiënt deze in eigen land aanschaft. Het recept moet daarom aan een aantal voorwaarden voldoen. Meer informatie vindt u in de paragraaf hieronder "Recepten uit een ander EU-land".
Recepten uit een ander EU-land
U kunt te maken krijgen met een Nederlands verzekerde patiënt die medicijnen of hulpmiddelen voorgeschreven heeft gekregen in een ander EU-land. Volgens de Regeling Geneesmiddelenwet moet u dat recept accepteren als het voldoet aan bepaalde voorwaarden. Die staan in de bijlage bij de richtlijn over de wederzijdse erkenning van recepten uit een andere EU-lidstaat (Richtlijn 2012/25/EU). Is dat het geval, dan moet u het medicijn of het hulpmiddel overeenkomstig het buitenlandse recept aan de patiënt verstrekken.
Welke informatie moet op het recept staan?
Het recept moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:
- gegevens voor de identificatie van de patiënt;
- gegevens voor de authenticatie van het recept;
- gegevens voor de identificatie van de zorgaanbieder die het recept voorschrijft;
- (waar van toepassing) gegevens voor de identificatie van het voorgeschreven middel.
In de bijlage bij Richtlijn 2012/25/EU leest u om welke gegevens het precies gaat.
Nationaal Contactpunt voor eHealth Nederland (NCPeH-NL)
Het Nationaal Contactpunt e-Health Nederland (NCPeH-NL) is een applicatie waarmee u als zorgaanbieder online patiëntsamenvattingen kunt opvragen van burgers uit EU-landen die in Nederland (on)geplande zorg nodig hebben. Dat kan alleen als u werkt bij een zorgorganisatie die is aangesloten bij het NCPeH-NL, bijvoorbeeld een ziekenhuis.
Op de website van het NCPeH-NL vindt u hierover meer informatie. Ook leest u daar hoe u als zorgaanbieder deze applicatie kunt gebruiken.
Let op
Nog niet alle landen en zorgorganisaties zijn op het NCPeH-NL aangesloten. Dat gebeurt in de komende jaren. De zorgorganisatie waarvoor u werkt kan u hierover verder informeren.