Aanvullende informatie
Wilt u meer weten over de kwaliteit en veiligheid van de gezondheidszorg in Nederland? Of vraagt u zich af hoe de patiëntenrechten hier geregeld zijn? Heeft u een klacht over de zorg? De websites op deze pagina geven u hierover meer informatie.
Kwaliteit en veiligheid
Het is belangrijk dat de zorg van goede kwaliteit is en ook veilig. Niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de zorgaanbieder. In Nederland werken de overheid en zorgaanbieders daarom samen. Zo zorgen ze ervoor dat de kwaliteit en de veiligheid van de zorg in orde is. En kunnen ze de kwaliteit en veiligheid verbeteren als dat nodig is.
Op de website van de Nederlandse overheid vindt u informatie over kwaliteit en veiligheid in de zorgsector. Het gaat dan bijvoorbeeld over:
- hoe de kwaliteit van zorg wordt vastgesteld en gemeten;
- hoe u de kwaliteit van verschillende zorgaanbieders met elkaar kunt vergelijken;
- de veiligheid voor de patiënt en de veiligheid in ziekenhuizen.
U vindt daar ook links naar andere organisaties die zich met deze onderwerpen bezig houden.
Op de website van kiesBeter.nl staan gegevens over de kwaliteit van zorgaanbieders. Ook leest u hoe die kwaliteit gemeten wordt.
De Nederlandse ziekenhuizen hebben de website ziekenhuischeck.nl gemaakt. Dit is een website van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). U vindt daar informatie over verschillende onderdelen waarop u de kwaliteit van een ziekenhuis kunt beoordelen. Bijvoorbeeld wachttijden en de tevredenheid van patiënten. Ook is het mogelijk ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.
Meer over de kwaliteit van tandartsen en tandartspraktijken is te vinden op de website Alles over het gebit. Daar vindt u bijvoorbeeld informatie over het kwaliteitsregister voor tandartsen. Maar ook over hygiënevoorschriften waaraan tandartsen zich moeten houden.
Welke rechten heeft u als patiënt?
In Nederland zijn de rechten van patiënten in de wet geregeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om het recht op informatie over de behandeling. Maar ook om het recht om zelf uw medisch dossier te bekijken.
Op de website van de Patiëntenfederatie Nederland vindt u een aantal informatiekaarten. Die gaan over de belangrijkste rechten en plichten van patiënten. Deze kaarten gaan bijvoorbeeld over het bekijken van uw medisch dossier. Of over de mogelijkheid voor een tweede mening van een arts (second opinion). Deze informatiekaarten kunt u downloaden.
Dezelfde rechten gelden natuurlijk ook als u naar de tandarts gaat. Meer hierover leest u op de website Alles over het gebit.
De organisatie European Patients Empowerment for Customised Solutions (EPECS) heeft een aantal folders (brochures) geschreven. Die gaan over uw rechten en plichten als u voor een medische behandeling naar een ander EU-land wilt gaan. Sommige zijn speciaal bestemd voor Nederlandse, Duitse en Belgische patiënten die in een van deze landen behandeld zijn. Deze brochures staan op de website van EPECS.
Klachten of problemen?
Bent u niet tevreden over de behandeling of over de zorgaanbieder? En komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen. Hoe u dat doet leest u hieronder.
Algemene informatie
De Nederlandse overheid geeft op haar website informatie over hoe u een klacht kunt indienen over een zorgaanbieder. U vindt hier ook informatie over wat u moet doen als u een klacht heeft over seksuele intimidatie door een zorgaanbieder. Of als u een klacht wilt indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.
Op de website van de Patiëntenfederatie Nederland vindt u informatiekaarten over dit onderwerp. Deze staan onder het kopje ‘Rechten’. U vindt daar tips over wat u kunt doen als er iets is misgegaan bij de behandeling. Ook krijgt u tips over hoe u voor uzelf opkomt. Of wat mogelijk is als u er niet samen met de zorgaanbieder uitkomt.
Kwaliteit van de zorg
Als u een klacht heeft over de kwaliteit, dan kunt u voor advies en ondersteuning terecht bij het Landelijk Meldpunt Zorg.
Ziekenhuizen
Heeft u een klacht over een ziekenhuis, kijk dan op de website van de Geschillencommissie Ziekenhuizen. Daar vindt u een folder (brochure) over het werk van deze commissie en informatie over hoe u een klacht kunt indienen (de procedure).
De organisatie Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN) geeft informatie over wat u kunt doen als u een klacht heeft over een zelfstandig behandelcentrum. Ook leest u wat de Geschillencommissie van de ZKN precies doet. Bij deze Geschillencommissie kunt u aankloppen als u de klacht niet samen met de kliniek kunt oplossen.
Tandartsen
Bent u niet tevreden over een behandeling van de tandarts? Dan kunt u een klacht indienen als u er met de tandarts niet uitkomt. Op de website Alles over het gebit leest u wat u moet doen. U vindt daar informatie over de klachtenregeling en bemiddeling bij klachten. Maar ook over de Klachtenservice van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT).
Schadevergoeding na medische fout
Wilt u een schadevergoeding na een medische fout? Ook dan leest u op de website van de Patiëntenfederatie Nederland wat u moet doen. Hierover bestaat ook een informatiekaart. U leest daar bijvoorbeeld wanneer er eigenlijk sprake is van een medische fout. Maar ook hoe u hierover kunt praten met de zorgaanbieder. Of hoe u een schadevergoeding kunt eisen en wat uw rechten en plichten als klager zijn.