Meer over behandeling in een ander EU-land
U bent in Nederland verzekerd en u wilt voor een behandeling naar een ander EU-land gaan. Om een vergoeding voor de kosten te krijgen moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Het is daarom belangrijk dat u altijd vooraf contact opneemt met uw zorgverzekeraar. Vraag daar wat u moet doen om een medische behandeling in een ander EU-land te krijgen. En hoe u daarvoor een vergoeding krijgt.
Wat moet u doen?
Neem altijd eerst contact op met uw zorgverzekeraar. Doe dat ook op tijd. Uw zorgverzekeraar moet u laten weten wat voor u de meest gunstige mogelijkheid is voor een behandeling in een ander EU-land.
Uw zorgverzekeraar betaalt de behandeling aan de zorgaanbieder
U krijgt de zorg volgens de regels van Europese Verordening 883/2004. Dat betekent dat u de kosten voor de behandeling meestal niet zelf hoeft te betalen. Dat doet uw zorgverzekeraar. Die moet u voor deze behandeling wel vooraf toestemming hebben gegeven. In dat geval ontvangt u een document S2.
Behandeling volgens de wettelijke regels
U krijgt dan de behandeling volgens de wettelijke regels van het EU-land waar u behandeld wordt. Omdat u in Nederland verzekerd bent, eist de zorgverzekeraar wel dat u een verwijsbrief heeft. Dat is dus net als in Nederland. Want ook hier heeft u die voor bepaalde zorg nodig. Bijvoorbeeld voor een behandeling door een medisch specialist of in een ziekenhuis. Misschien moet u voor de behandeling zelf ook een eigen bijdrage aan de zorgaanbieder betalen.
Welke zorg valt onder de wettelijke regels?
Dat weet het Nationale Contactpunt grensoverschrijdende zorg (NCP) van het land waar u heen wilt. Een lijst met NCP's vindt u op de pagina 'Andere Nationale Contactpunten'.
Uw zorgverzekeraar betaalt meestal ook de kosten als hij een contract heeft met de buitenlandse zorgaanbieder.
U betaalt de behandeling eerst zelf
Volgens de Europese patiëntenrichtlijn (Richtlijn 2011/24/EU) kunt u ook een vergoeding krijgen voor een behandeling in een ander EU-land. U moet de kosten voor de behandeling dan wel eerst zelf betalen.
Misschien heeft u ook wel vooraf toestemming nodig van uw zorgverzekeraar.
Voorwaarden eigen verzekering
U heeft recht op zorg volgens de voorwaarden van uw eigen verzekering. Voldoet u aan de voorwaarden? Dan declareert u na thuiskomst de kosten bij uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar vergoedt dan de kosten. Maar wel tot maximaal het bedrag dat de behandeling zou hebben gekost als u deze behandeling in Nederland zou hebben gehad.
Meestal gaat het in het buitenland om niet-gecontracteerde zorg. Dat betekent dat de zorgverzekeraar geen contract heeft afgesloten met de zorgaanbieder. Daarom moet de zorgverzekeraar u vooraf al duidelijk laten weten hoe hoog de vergoeding zal zijn.
Let op
Zijn de kosten hoger dan wat dezelfde behandeling in Nederland zou hebben gekost? Dan moet u het verschil meestal zelf betalen. Vraag dit na bij uw zorgverzekeraar.
Behandeling van zeldzame ziektes
Expertisecentra voor zeldzame ziektes
Voor de behandeling van zeldzame ziektes zijn er in de Europese Unie een aantal expertisecentra. Expertisecentra zijn ziekenhuizen waar ze veel van een bepaalde zeldzame ziekte weten. Op de website van Orphanet vindt u met een zoekmachine erkende expertisecentra in andere landen en in Nederland.
Europese referentienetwerken
Europese referentienetwerken (ERN’s) zijn virtuele netwerken van zorgaanbieders in Europa. Deze netwerken werken samen om ingewikkelde of zeldzame ziektes te behandelen. Voor deze ziektes zijn zeer gespecialiseerde behandelingen en bundeling van kennis en middelen nodig. Voor een aantal ziektes zijn er al ERN’s. Bijvoorbeeld voor botziektes, bloedziektes en huidaandoeningen. Er komen steeds meer ERN’s bij. Op de website van de Europese Commissie staat uitgebreide informatie over ERN’s en een lijst met ERN's.
Folder
De Europese Commissie heeft ook een folder (flyer) gemaakt. Daarin staat in het kort uitgelegd wat ERN's zijn en hoe zij u kunnen helpen. Deze flyer vindt u rechts op deze pagina, onder "Documenten".
Recepten uit een ander EU-land
Heeft u een behandeling in een ander EU-land gehad? Dan heeft de buitenlandse arts u misschien een recept voor medicijnen of hulpmiddelen gegeven. Een Nederlandse apotheker of aanbieder van hulpmiddelen moet het recept accepteren als de volgende informatie er in staat:
- gegevens over de patiënt;
- gegevens die bewijzen dat het recept echt is;
- gegevens over de zorgaanbieder die het recept heeft gegeven;
- gegevens over het medicijn of hulpmiddel.
Meer informatie over dit onderwerp vindt u op de website van de Europese Unie.
Klachten of problemen?
Bent u het niet eens met de beslissing van uw zorgverzekeraar?
Misschien mag u van uw zorgverzekeraar niet voor een behandeling naar een ander EU-land gaan. Of uw zorgverzekeraar vergoedt de kosten niet (helemaal). Dan kunt u uw zorgverzekeraar vragen om de beslissing opnieuw te bekijken.
Bent u het niet eens met het antwoord van uw zorgverzekeraar? Dan kunt u uw verschil van mening (dat heet een geschil) laten beoordelen door de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ).
Als u denkt dat de vergoeding van uw zorgverzekeraar te laag is, dan kunt u dat laten weten aan het meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa kijkt dan of uw zorgverzekeraar zich aan de regels heeft gehouden. Kijk voor meer informatie over het meldpunt op de website van de NZa.
Heeft u klachten over uw behandeling in een ander EU-land?
Bijvoorbeeld over de arts of het ziekenhuis? Of over iets anders wat met die behandeling te maken heeft? Neem dan contact op met het NCP van dat land. Dat NCP heeft informatie over hoe u dat met de arts of het ziekenhuis kunt oplossen. Maar ook over hoe u een klacht kunt indienen.
Een lijst met NCP's vindt u op de pagina 'Andere Nationale Contactpunten'.